Začalo to dávno před lety lesní školkou. A dětem se v přírodě tak líbilo, že sedět následně ve školních lavicích se stalo jednoduše nemyslitelným. Pravda, návaznost pro předškoláky nám vrtala v hlavě od samého začátku. Místo, kam děti budou rády chodit, kde bude dostatek inspirace, pohybu a radosti. A tak jsme založili Svobodnou základní školu. Máme z toho velkou radost! Pro zázemí školy jsme vybrali starou obecní školu v Libníči, která se nachází 7 km od Českých Budějovic. Prostory v 1. patře jsme zrekonstruovali a vrátili jim účel, za kterým byly kdysi postaveny. Ze všech zdí na nás dýchá příjemná atmosféra staré školy, která je umístěna v blízkosti krásné přírodní lokality. Každý den chodíme s dětmi do přírody, venku se dá totiž naučit úplně vše! Jen si to představte – každý den vás ovane svěží lesní vítr, zhluboka se nadechnete a místo ohlušujícího zvonění vám zazpívají všudypřítomní ptáci. S kamarády si sami vyberete, čím se budete zrovna zabývat a co vás v současnosti nejvíce zajímá. Cíle, kterých chcete dosáhnout, si stanovíte též společně a na základě vlastní motivace. Když se budete chtít proběhnout, jednoduše si zaběháte či zahrajete hru. Budete moct vyrábět z hlíny, dřeva, papíru či přírodnin. Taky si užijete pestrou hudební výchovu a ani výuka cizích jazyků rozhodně nebude nuda. Pokud se dílo nedaří a potřebujete pomoc, obrátíte se na učitele. Ten je totiž váš rovnocenný partner ve vzájemném poznávání a učení. Čas je ve Svobodné základní škole pouze orientačním prostředkem, nikoliv stresujícím elementem, kterému se výuka podřizuje. Na každou aktivitu bude tolik minut a hodin, kolik každé dítě potřebuje. Tomu my říkáme vzdělávání pro 21. století – hravě, svobodně, kreativně a bez zbytečného stresu.
Teď vás určitě napadlo, proč je něčeho podobného třeba? Není už takových škol dost? A že ty klasické státní taky nejsou nakonec tak špatné? My jsme přesvědčeni, že obdobných škol je naopak zapotřebí dokonce více než kdy předtím. Všechno je totiž jinak než před 30, 50 nebo 100 lety. Dokonce dnes je všechno jiné než před pouhými 5 lety. Svět se nám mění doslova pod rukama a to rychlostí naprosto bezprecedentní. Jediná stálice, která přetrvává již 200 let pouze s kosmetickými úpravami, je systém českého vzdělávání. Ten svým zaměřením výhradně na encyklopedické a faktografické znalosti (které se rok od roku mění), ale i lpěním na starých pedagogických doktrínách typu „cukru a biče“, „nepodmíněné autority učitelů“ a jiných, naprosto neodpovídá potřebám současného světa, natož pak toho, který zatím neznáme. A my jsme bytostně přesvědčeni, že tímto způsobem nemůžeme dnešní děti kvalitně připravit na budoucí život. Kromě světových reálií se však, a to je mnohem podstatnější, změnilo i osazenstvo školních lavic. Současné děti, mladí a dospívající se chovají naprosto odlišně od předchozích generací. Mají jiné návyky, životní filozofie a cíle, jinak přemýšlí a organizují si čas. A nejpodstatněji, vykazují naprosto jiné motivace k vlastnímu rozvoji. A právě tyto nové motivace musí vzdělávací metody odrážet, nikoliv se je snažit potlačit či předělat. Nejlepší předpoklad k tomu udělat něco nejlépe je, že zvolené aktivity konám z vlastní vůle, mám z ní radost a navíc ji dělám pro uspokojení vlastní osobní potřeby. Tato konstanta je za každých okolností optimální motivací zaručující nejlepší možný výsledek. Moderní vzdělávání proto musí být zábavné, hravé, kreativní a bez zbytečného výkonnostního i časového stresu. Tím zamezíme zbytečným překážkám v učení odvádějících od samotné podstaty věci. Pokud chceme ze žáků vychovat odpovědné, sociálně citlivé a cílevědomé osobnosti, musí zároveň dostat patřičné pravomoci, ze kterých se následně odpovědnost odvozuje. A jak tyto vzletné fráze zrealizujeme?
Jedenáct základních principů organizace naší Svobodné základní školy:
Během našeho každodenního konání ve škole se snažíme naplňovat naši vizi a strategii školy, kterou jsme si sepsali ještě dřív, než jsme školu otevřeli. Někdy nám to jde lépe, někdy hůře. Ale snažíme se nezapomínat na naše hodnoty a principy, které jsou pro nás nesmírně důležité a znamenají pro nás pomyslný maják na naší cestě. Na této cestě se vzájemně potkávají žák, pedagog, rodič, veřejnost a příroda. Jsou to aktéři, kteří společně utváří naši školu a na které upínáme pozornost. Středem zájmu Svobodné základní školy je:
ŽÁK, který:
má možnost naplňovat své vzdělávací cíle dle svého tempa a zájmu
se cítí ve škole bezpečně a umí pracovat s chybou
rozpozná, kde se právě na své vzdělávací cestě nachází a jaké další kroky musí učinit
je motivován k učení a nevyžaduje k tomu externí nátlak (známky, pochvaly, tresty aj.)
aktivně se zajímá o společenské dění a environmentální témata, s okolím navazuje pozitivní vztahy
má radost ze života, vzdělávání chápe jako celoživotní snahu porozumět dnešnímu světu a prakticky se do něj zapojit
je empatický a zároveň kriticky smýšlející
PEDAGOG, který:
je vyzrálou a empatickou osobností, s hlubokým porozuměním pro vnitřní i vnější procesy dítěte
vytváří bezpečné prostředí, ve kterém žáci mohou zažít úspěch a radost z učení
má zpracovaná svá emoční zranění, nepromítá je do výuky
nepředává, ale inspiruje
nevytváří si domněnky, nehodnotí, pouze popisuje
klade více otázek než odpovědí
dokáže vidět věci z nadhledu a v kontextu, nachází souvislosti a propojuje znalosti
dává žákům prostor pro vytvoření vlastního úsudku a názoru
umí si sám ze sebe udělat legraci a nebere se tak moc vážně
je ochotný se dále sebevzdělávat a mít otevřenou mysl pro nové věci
je týmovým hráčem, dokáže vystoupit ze své komfortní zóny
empaticky, ale se sebedůvěrou, dokáže komunikovat s rodiči a veřejností
RODIČ, který:
se aktivně zajímá o dění ve škole a zapojuje se do něj
se k učitelům se chová vstřícně a partnersky
sdílí hodnoty školy
na cestě vzdělávání důvěřuje nejen učitelům, ale zejména svému dítěti
VEŘEJNOST, která:
která se nejen odborně zapojuje do dění ve škole
pomáhá uvádět teoretické poznatky žáků do praxe
pomáhá zakotvit učení v místě, kde se škola nachází a propojuje školu s děním v obci
PŘÍRODA, kterou:
žáci využívají jako svou venkovní učebnu a neustálý zdroj inspirace
je potřeba chránit skrze školní aktivity se žáky
škola vnímá jako nejvyšší princip fungování světa